segling

Hemma från en fin vecka i skärgården på segelbåt. Har satt och lossat storsegel och spinnacker, seglat i uppemot 30 graders lutning (lite jobbigt att gå på toaletten då), stått ensam vid rodret när vi gått för motor, lärt mig att göra pålstek och stoppknop, misstänkt att den 16,5 meter höga masten skulle skrapa i den 17 meter höga Väddöbron, tvättat mig i brackvatten en hel vecka = inte helt ren, sett fantastiska hus och tomter i skärgården, åkt sele upp i halva masten för att sätta tillbaka en lossnad lanterna, solat och läst på däck för att jämna ut den hemska linnebrännan, sett en princess 52 i Grisslehamn (ett flytande lyxhotell), badat bakom båten under gång, handlat i den trängsta och jobbigaste lilla skärgårdsbutiken, ätit jättemycket och jättegott och slutligen umgåtts med fina trevliga människor.

Försökte få med hela båten men det gick inte. Den högra är Cassiopeia som vi seglade på :)

jättefin solnedgång med segelbåtar på svaj (ankare i båda ändar )

Den här lille rackarn kostar väl cirka 6 miljoner och stannade och tankade 1500 liter diesel

Jolpan var ett poppis place, trots att det var en naturhamn :)

äta, shoppa, träna

Tjopp tjopp!

Mämzi fyllde år i onsdags så vi kalasade lite för henne med dubbel-d-muffins (dumle och daim), marängtårta, kortspel med mormor och en fantastisk gösmiddag med vitvinssås och pressad potatis. Mmmmums. Åt och åt och åt och åt.

Igår hastade jag iväg till Sågmyra med Malin och Hanna. Dessvärre var Hanna tvungen att rycka in och jobba så Malin och jag fick shoppa själva. Det blev en vit fluffig klänning och ett par trosor för min del samt ett par solglasögon eftersom ena glaset flög ur mina på vägen dit. Spännande. Vi mellanlandade en sväng i falun på vägen hem och där blev det ytterligare en klänning, en småblommig från H&M. Dessutom åt vi kinabuffé och strosade bland allt fint på Åhléns och andra prylaffärer. När jag kom hem kändes det inte mer än rätt att pysa iväg till storvik och simma efter allt ätande. Där avverkades inte mindre än 4000 meter i deras lilla pöl. Galet imponerad över mig själv. Mest över det faktum att jag fixade 16*200m frisim. Inte så jäkla illa ändå.

Imorgon bär det av på seglingssemester så dagen idag har ägnats åt att tänka och fundera och lägga fram tusen saker som nu ska stuvas ner i diverse väskor. Jag känner att jag inte har någon som helst aning om hur man ska vara klädd och vad man borde ha med sig så man måste ju packa för alla tänkbara väder. Svårt.

Som sagt så kommer bloggen att vara lämnad i en vecka nu, men det dyker nog upp små uppdateringar på ansiktsboken.

Puss

sverige runt på sju dagar

Har flängt omkring så mycket den senaste veckan att det inte har funnits en chans att hinna blogga så tyvärr blir detta en resumé av veckan som gått.

Började i tisdags med en trudilutt till huvudstaden för allsång på skansen med några fina klassisar, ex-klassisar och kompisar till dessa. Majoriteten ville se Håkan Hellström och jag kan väl ännu inte riktigt titulera mig Håkan-fan men det var jättejätteroligt att träffa dem igen. Dock såg vi inte särskilt mycket. Eller i varje fall inte jag. Hamnade rätt långt bak och bakom väldigt många väldigt långa personer. Men det är ju ändå roligt att vara där. Efteråt åkte jag och Carro och Johanna med Sophie hem till Sollentuna och sov över där och när vi vaknade på onsdagen hade Sophie bakat bröd och en kaka så vi fick värsta lyxfrukosten. Mmmh. Efter den åkte jag hem.

Kom hem vid tre på onsdagen och hoppadé direkt i joggingskorna och stack ut i spåpret. Håller igång än och är mäkta imponerad över mig själv. Trodde jag skulle springa typ en gång och sen skita i det med det går rätt bra och jag har även fått med mig mamma ut flera gånger. Heja oss. På kvällen åkte jag med Kalle ut på ottnaren och hämtade hem min första gös. Jättekul och mamma och pappa blev jätteglada för den.

Torsdagen spenderade vi vid havet i Fårskär utanför Skutskär. Mamma och Kalle och jag fiskade medan pappa mest tittade på fåglar. Och säckvis med stora fina abborrar fick vi med oss hem. Det är så roligt att meta där för man får verkligen napp hela hela tiden. Misstaget jag gjorde var att stå i linne vänd mot solen hela dagen varav den fulaste brännan var ett faktum. Fick till och med märke efter halsbandet.

Fredagen var en mellandag men ändå späckad. Promenerade med Ida i någon timme först och sedan cyklade jag hem och ruschade ut i joggingspåret igen och senare på kvällen kom Malin och Hanna och singstar-myste med mig. Jättejätteroligt. Promenad och mycket prat blev det till långt in på natten.

Lördagen spenderades i buss och båt för en snabbsväng till Åland. Dumt att åka på en lördag för varenda människa på bussen var full och odräglig, särskilt på hemresan, men annars var det trevligt. Vi satt på soldäck, tax free-shoppade, åt gooodaste buffén och spelade lite pokermaskin. Som det ska vara på Ålandsbåt.

Söndagen började i joggingspåret och sen åkte mamma och pappa och jag upp till Edsbyn och hälsade på Magnus. Bella har fyllt år så det blev lite paket och vi fick jättegod tårta. Det blev även lite hundchill med nya vovven Barney som förvisso inte var så stilla utan sprang runt runt hela tiden. Vi avslutade med att åka och bada på vägen hem blev det en sedvanlig hamburgare i Kilafors. När jag kom hem hamnade jag på sjön igen och plockade upp en ännu större gös. Skoj

Igår åkte jag med Kalle till valbo. Dels för att någon fyller år och dels för att någon hade så trasiga skor att man såg tårna genom sulan. Jag hittade väl på ett ungefär det jag sökte och Kalle fick med sig två par skor hem. När vi kom hem gjorde Kalle sitt premiärdopp för året. Ojojoj. Efter badandet stack jag till Storvik och simmade 3400 meter. Nöjd och trött tjej.

Idag blir det inte mycket. Ska baka muffins till mammas födelsedag. Och springa. Det är allt jag vet. Jätteskönt.

fiske

Kalle har rustat upp sin båt. Slipat och plastat och målat och satt dit elmotor och lysen. Jättefräsigt. Vi har pluttrat fram och tillbaka i ån i två dagar nu i jakt på fina abborrar. Det blev några stycken, inte häpnadsveckande stora men i alla fall abborrar. Dock blev det mest små gäddor som vi inte alls ville ha. Vi tog upp en idag som vi plockade med hem för att den intresserade min mor. Kanske vägde den tre kilo. Ganska stor ändå. Den jäveln höll på att skrämma livet ur mig idag. Det krävs en del för att ha ihjäl en sån så Kalle högg den i huvudet säkert fem gånger innan han stoppade den i en hink. Sen åkte vi vidare. Efter kanske tjugo minuter smällde det till och så studsade den "döda" bjässen upp ur hinken säkert en meter upp i luften och flög rakt emot mig. Det visade sig att Kalle hade missat hjärnan på den och det tog väl ett tag för den att komma på det kanske. Jag blev så in i helvete rädd så jag var på väg ur båten. Jag var dels inte beredd för fem öre och dels tycker jag så där stora gäddor är otäcka i största allmänhet eftersom de har så fruktansvärt mycket tänder. Paniken. Usch

Mer behändig storlek på den här. Kan fiskar vara söta så var den den. Fantastiskt glupsk liten sak. Nästan lika stor som draget.