Stålverk

Idag var det action på jobbet lär jag säga. Först plasklabb hela förmiddagen vilket inte var så mycket action, men sen.. Jag slängde på mig verkskor, flamsäkra brallor och en kruka på huvudet och knallade iväg till stålverket och mötte upp farbror Kurt för en guidning i ståltillverkningsprocessen. Tanken var väl att det skulle vara som ett litet komplement till all teori jag fick av Kjell. Så nu har jag sett alla delar som jag läste om förra veckan. Ljusbågsugnen, slaggdragaren, skänkugnen och götgjutningen. Både glödande och flytande stål. Ascoolt var det. Ljust, varmt, skitigt och högljutt. En ganska extrem upplevelse för alla sinnen. Fruktansvärd arbetsmiljö kan jag tänka mig. Jag var alldeles lomhörd, svart i näsan och nära smältpunkten efter knappt en timme. Jag kom precis när de gjorde en insättning av skrot och det smällde och blixtrade och slog lågor ända upp i taket. Hänförd tjej. Fyrverkeri varje dag året om, sa Kurt. När vi hade gått runt och tittat på allt fick jag glass. Sa ju att jag aktiverade alla sinnen. Nöjd tjej.

Meddela din åsikt

Välkommen att meddela din åsikt:

Jag heter:
Självklart återkommer jag

Maila mig på:

Jag lockar bloggläsare hit:

Det jag vill dela med mig av:

Trackback