derivata

Idag har jag spenderat 11 timmar på Ångström. Börjar likna mastigt tentaplugg. Men så jobbigt var det inte. Var mest ineffektiv hela tiden. Satt med Calculus framför näsan från klockan ett till klockan sju men fick i princip noll gjort. Har kommit till det stadiet att ju mer folk förklarar och ju mer man tänker desto knäppare blir jag. Till slut förstår jag ingenting. Sitter och stirrar på alla partiella andraderivatior och blir galen trots att det egentligen inte är svårt att derivera. Men när allting envisas med att innehålla både sinus och cosinus och e upphöjt till x i kvadrat och y och roten ur så blir man ju galen. Tusen frågor på samma gång. När är cosxsinx=0? och för vilken vinkel är tangens plus minus 1? och varför blev det där minus? och ska det inte vara en tvåa där också? vad är roten ur två gånger roten ur två? och vem är funktion och vem är konstant och vem är variabel? och nu har jag väl deriverat med avseende på y fast jag skulle derivera med avseende på x? och har inte den där en massa inre derivator? hur deriverar men e? blir det produktregeln eller är det något som är konstant? Det blir verkligen kaos i huvudet. Jag tror allvarligt att jag håller på att derivera ihjäl mig.

Meddela din åsikt

Välkommen att meddela din åsikt:

Jag heter:
Självklart återkommer jag

Maila mig på:

Jag lockar bloggläsare hit:

Det jag vill dela med mig av:

Trackback