Dag 09 - min tro

Jag tror på vetenskapen, på big bang och på evolutionen. Jag tror att jorden har utvecklats till det den är idag genom miljarder år av "survival of the fittest". Att allting skulle vara skapat av någon eller något för bara några tusen år sedan vill jag tro är helt taget ur luften. När vi kommer så långt som till livets begynnelse vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Att liv skulle ha uppkommit ur ingenting känns otroligt, men på något vis måste det väl vara så. Ursoppan känns rätt påhittad den med, som att folk sökt sig en förklaring bara för att. Som religionen på medeltiden. Det var det enda man visste och hade att luta sig på. Nu finns vetenskapen så nu behövs ingen religion. Det behövs ingen gud för att förklara varför saker faller till marken, varför vi har fyra årstider och natt och dag och varför människor föds och blir sjuka och dör. Jag tror inte på någon gud eller någon himmel eller något helvete. Vad gäller livet före och efter detta så vet jag faktiskt inte riktigt vad jag tror. Kanske inte riktigt reinkarnation i ordets rätta bemärkelse. Själen tar väl vägen någonstans förmodar jag. Själar som inte får ro kanske stannar här. Det finns allt för många ockulta program och allt för många medier och allt för många spökhistorier för att jag ska kunna låta bli att tro det. De andra då? De som inte gör något väsen av sig. Morfar och farfar, finns ni där någonstans och vakar över mig? Har svårt att tro att ni skulle vara något annat nu. Men jag vet inte.

Meddela din åsikt

Välkommen att meddela din åsikt:

Jag heter:
Självklart återkommer jag

Maila mig på:

Jag lockar bloggläsare hit:

Det jag vill dela med mig av:

Trackback