Kreta

Hemma från en mysig vecka på Kreta med Emma och Ida.

Ja, allt har varit på topp den här veckan. Det har hänt späckat med sjuka och roliga saker så jag vet inte riktigt vart jag ska börja.

Vi höll inte på att få lämna in våra väskor på Arlanda, vilket hade kunnat bli en riktigt bra början. Vi checkade in själva och tänkte att det bara var att lämna in väskorna när vi i alla fall hade fått den där remsan samt biljetterna, men inte. Vi kastades fram och tillbaka mellan incheckningsdiskarna och ingen människa ville ta emot dem. Tillslut gick det dock, men tanten såg riktigt tjurig ut. Jag var helt säker på att våra väskor skulle hamna i tahiti eller något, men vi fick dem nästan först av alla.

Det var nästan lika svårt att komma på rätt buss till hotellet, fick knalla fram och tillbaka en massa då med men kom rätt tillslut.

Vi träffade på två ursköna stockholmstjommar redan andra kvällen som vi partade med större delen av veckan. Vi hade varit och tagit en drink någonstans när en snubbe stoppade oss på gatan och frågade om vi var svenskar. Han berättade att han hade tappat bort sin kompis och ville låna en mobil. Kompisen svarade inte men Ida passade på att fråga om han visste något bra place och när han stod och förklarade det för oss så kom hans kompis knallande där. De stod och tjafsade ett tag om vem som tappat bort vem och sen följde vi med dem och hade sjukt kul. Det sjukaste var att vi smsade dem och frågade om de ville festa med oss igen och att de faktiskt ville det. Vi träffade dem fyra kvällar och de var hur softa som helst.
Diggade deras dialekt:
Ida, går du runt i flirre-florre?

Hotellet var soft. Vi hade en landsvägsbredd till stranden och utsikt mot havet. Hur bra som helst. På dagarna blev det mest sol och bad och på kvällarna knallade vi de två-tre kilometrarna in till självaste centrum och besökte en massa barer och provade en massa olika drinkar. Det var perfekt att bo så pass nära stan, men lite drygt med trafikljudet på nätterna.

Jag har faktiskt fått löfte att berätta om Emmas nakenchock. Det var så kul att det blev veckans humörhöjare. Vi hade varit och badat och skulle duscha för att gå ut och äta sen. Emma och jag stövlade in genom dörren och tänkte att vi skulle hiva våra blöta badkläder åt helvete ungefär på en gång. Emma hade hunnit bra mycket längre än jag när Ida kom in från balkongen och stirrar lite halvkonstigt på oss. 
- Jo hejsan porrisar.. hade ni tänkt stänga ytterdörren eller?
Emma och jag stirrade på varandra och fortsatte klä av oss så Ida fick mer påstå att vi verkligen borde stänga ytterdörren. Då vände sig Emma om och gick spritt näck till ytterdörren och stängde den. Det är helt stört vad vi har skrattat åt det där. Vi hade faktiskt grannar.

Vi hade vissa språkproblem också. För vissa började det redan på planet ner när vi fortfarande fick prata svenska.
Emma: *stirrar rakt fram* Ööööööööööööööööh........
Flygvärdinnan: Ska du ha chips?
Emma: Ja, precis.

Sista dagen blev vi måttligt dumförklarade när vi skulle käka.
1: Emma: One garlic bread
Servitören: With or without cheese?
Emma: Eeeeeeeeh
Ida: Ska du ha med eller utan ost?
Emma: Eeeeeeeh... inte
Ida: Eeeeeh... not

2: Jag: *öppnar menyn och pekar på en schnitzel* Tzatsiki
Servitören: Nej, det där är en schnitzel
Jag: Jaaaaa... men jag vill ha schnitzel med tzatsiki.

Jag blev bestulen på en luftmadrass och en handduk. Allt detta trauma utspelade sig på stranden. Madrassgrejen var ju rätt komisk, så det var svårt att låta bli att skratta även om jag blev småtjurig. Vi hade solat hela dagen med våra fyndigt inköpta luftmadrasser (för att slippa peja 40 spänn om dagen för en solstol). När vi skulle ta en shoppingrunda lämnade Ida och jag kvar våra madrasser på stranden eftersom vi inte visste ifall vi skulle hinna sola mer när vi kom tillbaka. När vi sen kom tillbaka vid nio på kvällen var det enda som återstod Idas luftmadrass. Min madrass och bådas handdukar var stulna. Skoj.

Nyss nämnda shoppingrunda slutade med att vi blev värsta märkesbögarna. Det var inte syftet men det resulterade i en plånbok och en tröja från burberry, en väska från gucci och ett par solbrillor från dior. Ida och Emma köpte två väskor och en plånbok var, allt med något skumt märke på. Eftersom allt bara är märkesinspirerat och fejk utomlands så betalar man bara för själva prylen varför det inte alls blev särskilt dyrt. Jag är nöjd med mina köp. Jesss.

Det största sorgeämnet var i alla fall att min mobil slutade fungera. Jag hade den med ner på stranden för att kunna lyssna på musik och för att kunna ställa alarmet ifall vi skulle somna i solen. Jag var väldans noga med att skugga den för att den inte skulle hamna i direkt solljus men den fick värmeslag i alla fall och kontakten mellan knapparna och självaste telefonen upphörde. Sorg. När jag skulle ringa hem fick jag pilla i mitt simkort i Idas telefon och ringa från den och nu måste jag ha mammas mobil i två veckor.



Kanske berättar mer i sinom tid.......



Solnedgången <'''3

Meddela din åsikt
Jag heter: Anonym

Vilket mysigt kort!!!!!!!!!

2008-08-20 @ 15:38:00

Välkommen att meddela din åsikt:

Jag heter:
Självklart återkommer jag

Maila mig på:

Jag lockar bloggläsare hit:

Det jag vill dela med mig av:

Trackback