covered with dust

Angående årets upplaga av Eurovision Song Contest.

URSÄKTA!!!!!!111ett
. Vad är det egentligen som har hänt med Eurovision Song Contest? Det är inte längre en tävling i musik, det är en tävling i inbördes beundran. De som har flest grannländer att byta tolvpoängare med vinner. Allt fokus har försvunnit från själva musiken. När det är nästan bara östeuropeiska länder representerade är det ju på förhand givet att ett östland kommer att vinna. Man vet också vilka som får tolvpoängaren av vilka. Jag stör mig så in i helvete på det där kompisröstandet. Jag tycker att det är förjävligt. Det allra värsta är att Kristian Luuk sitter i TV och dömer ut det, samtidigt som han kräver att vi svenskar ska få högsta poängen av våra grannländer, något som också givetvis inträffar. The Ark fick poäng av TVÅ länder förutom de nordiska. 9 av 51 poäng kom från icke-nordiska länder. Vi kompisröstar ju för i helvete också. Jag förstår det inte. Vad har ett land för glädje av att ett av dess grannländer vinner? I och för sig TYCKER jag att Finlands låt var bäst och röstade på den, men nog var väl ALLA låtar mycket bättre än den aluminumklädde Iprenmannen från Ukraina? Hur i helvete kan man ens få ställa upp med något dylikt, och hur kan någon rösta på det? Okej om den hade fått någon enstaka etta eller tvåa, men den fick ju för fan höga poäng av nästan alla. Det är ju att göra parodi av hela konceptet. Hade den låten vunnit hade de kunnat lägga ner hela programmet till nästa år. Ukraina skickar ett sådant bidrag för att de inte vill vinna, för att de inte har råd och möjlighet att arrangera festivalen igen, men det fattar inte Europa. Vad roligt, tänker hela Europa, den där ska jag rösta på för det kommer ingen annan att göra. Fy fan, det ska föreställa en tävling i MUSIK, inte någon jävla maskerad. Det Serbien var inte heller bra, men det var i alla fall en låt. Skulle något östland vinna, vilket man ju visste på förhand, skulle det bli Moldavien. De hade en låt med budskap och känsla, även om hon också sjöng lite småfalskt. De som röstade på Bulgarien, alltså ungefär alla, måste ha allvarligt nedsatt hörsel. Jag har aldrig hört värre falsksång, och hur roligt är det med enbart trummkomp? Jag vet inte vad som bör ändras, kanske ingenting. Sverige har inte längre några möjligheter att vinna Eurovision Song Contest, men vad kan man göra åt saken? Vi skulle ha kunnat skicka en bättre låt, men det hade ju slutat lika i alla fall. The Arks låt är jättebra på radio, men helt värdelös som livelåt. Man kan ju heller inte förbjuda folk att rösta på sina grannländer. Tro inte att jag kommer att sluta titta på programmet. Det har alltid varit, och kommer alltid att vara, en av de roligare programmen på året. Det jag söker är någon form av förändring, något som kan ge programmet någon form av spänning och ta tillbaka fokus på musiken. Kanske kan man på något vis dölja vilket land bidragen kommer ifrån, vilket skulle få alla att rösta på de låt de tyckte var bäst. Nationaliteten på bidragen kan man få reda på när poängutdelningen börjar, när alla redan har röstat klart. Smart Sara. Du borde ta Mr Stoxelius (visst heter han så, Svante) plats nästa år.

Argumentera emot bara, den som törs.

Meddela din åsikt
Jag heter: Robert

Nej, det törs jag inte. Främst eftersom att du har en poäng i det du skriver :-) Upplägget på tävlingen funkar inte längre.

Jag heter: Sara

Robert: Jag vet, frågan är bara hur jag ska kunna få någon högre uppsatt människa att förstå det. (;

2007-05-13 @ 22:04:50
bloggintresserade klickar här: http://zaarah.blogg.se
Jag heter: Jahaja

Du har inte helt rätt där... Att man "kompisröstar" är bara struntprat enligt mig. Hittade en kul sak på nätet, en kille hade räknat om poängen lite:
Så här blev årets slutställning:
1. Serbien 268
2. Ukraina 235
3. Ryssland 207
4. Turkiet 163
5. Bulgarien 157
18. Sverige 51
Om bara de 23 länder som deltog 1999 (då Sverige senast vann) hade fått rösta hade slutställningen blivit så här:
1. Serbien 144
2. Ukraina 126
3. Turkiet 107
4. Ryssland 99
5. Bulgarien 83
16. Sverige 41
Och om inga gamla östländer alls fått rösta (bara sjunga):
1. Serbien 128
2. Ukraina 111
3. Turkiet 111
4. Ryssland 84
5. Bulgarien 80
11. Sverige 51
Slutord: Sverige var kassa!
Räkna om själva så får ni se!

2007-05-15 @ 20:01:48
Jag heter: Sara

Jahaja: Du kan ju få berätta för mig om det fanns ett enda östland som inte röstade på enbart östländer. Nej just det. Eftersom det är nästan enbart östländer med så tvingas ju även vi få västländer att rösta på dem. Och du såg väl själv vilka Sverige fick poäng av. Just det, enbart grannländer. Kallar du inte det kompisröstning?

2007-05-16 @ 10:08:32
bloggintresserade klickar här: http://zaarah.blogg.se
Jag heter: jo

Till viss del var det kompisröstning, men det var inte det som var avgörande... Som du ser ovan.
Men hursomhelst så kommer det att bli tufft i framtiden.
Sverige behöver verkligen komma med något nytt och bra för att ha ens en gnutta chans framöver. Gamla dammiga rockband duger inte... Inte den "ursvenska" schlagern heller.
Fast jag tycker lite som aftonbladets hemsida: Skicka Ronny och Ragge nästa gång! ;)

2007-05-16 @ 13:29:09

Välkommen att meddela din åsikt:

Jag heter:
Självklart återkommer jag

Maila mig på:

Jag lockar bloggläsare hit:

Det jag vill dela med mig av:

Trackback