I steal the sun from the sky for you

Idag har jag haft utvecklingssamtal. Det ger en hyfsad självförtroendekick, jag är ju alltid helt bäst. I och för sig satt jag mest och var tjurig och tvär idag, men det berodde mest på att jag tycker att de här samtalen har ett helt idiotiskt upplägg. Allt utgår ifrån en "individuell studieplan" som vi fick fylla i när vi gått i skolan i omkring tre veckor. Helt sjukt. Hur skulle man kunna veta vad man ville ha för betyg när man gått så liten del av kurserna och inte hade den minsta aning om hur kurserna var upplagda och vad de skulle innehålla. I alla fall så agerar Anders som om det är givet att jag ska få just de där betygen, och får jag inte det så är något fel. Exempelvis ligger jag just nu någonstans runt VG+ i engelska, vilket är ungefär vad jag räknade med. Jag satte VG som mål i engelska eftersom jag gick ut högstadiet med det betyget och i princip alltid haft det på allting som gäller engelska. Men bara för det så betyder det väl inte att jag inte vill ha MVG, det är väl självklart att man vill ha MVG i allt, men frågan är om det är rimligt. Det låter i alla fall på Anders nu som om det inte är någon idé att fortsätta satsa på engelskan nu när jag har VG+, tänk om det skulle råka bli ett MVG, då har ju studieplanen spruckit. Fy fan. Samma sak gäller med idrotten. Där har jag just nu ett VG eftersom vi har ägnat hela höstterminen åt idel bollsporter vilket är det tråkigaste jag vet. Som betygsmål satte jag såklart MVG eftersom jag tyckte så mycket om idrotten på Haga och hade MVG. Jag har fortfarande fyra och en halv termin på mig att nå det där betyget, oceaner av tid. Men redan nu ställer sig Anders frågan hur det kommer sig att jag "bara" ligger på VG när jag tror att jag ska få MVG. Blääh. Jag hatar den individuella studieplanen, den bara sätter press på folk och får dem att känna sig misslyckade när de inte når sina första preliminära mål. Anders skulle skriva ut ett exemplar åt mig som jag skulle ta hen, men jag frågade vad jag skulle med den till. Han svarade då att jag skulle sätta den på kylskåpet hemma, va fan, precis som om jag ska springa där och läsa den hela tiden. Man gör väl sitt bästa i varje kurs och sedan får det räcka så långt det räcker. Det är mina planer i alla fall. Jag har hittills följt min studieplan i alla fall. Jag har fått tre betyg (matte A, psykologi och naturkunskap), samtliga MVG. Till sommaren får jag fem betyg till och av dessa blir med största säkerhet i alla fall tre (svenska A, datorkunskap och tyska) MVG. Jag skiter i vad jag får i digitalfoto eftersom det är så himla tråkigt, och matten är alltid ovisst men jag siktar väl högt där med. Tjohej.

Mina lärare tycker att jag är negativ och har dåligt självförtroende. Undrar vad de grundar det på ^^

Meddela din åsikt

Välkommen att meddela din åsikt:

Jag heter:
Självklart återkommer jag

Maila mig på:

Jag lockar bloggläsare hit:

Det jag vill dela med mig av:

Trackback