Won't you sing for me?

Publicerat 18,34

MELLO <33333
. Nu har man alltså sett en melodifestivaldeltävling, en TV-upptagning, live. Det var jag och Malin och hennes faster Åsa, och det var hur roligt som helst. Genom att det var på riktigt var det en om möjligt häftigare känsla än förra årets finalgenrep. Det var sådan sjukt härlig stämning i hela arenan. Ojoj, man blir nästan lyyyyrisk.

Vi gjorde en avstickare på ett par timmar till valbo Köpcentrum innan vi åkte till Gävle. Där inhandlade jag mig två tröjor på H&M; en finstickad brun/vit-randig trekvartsärmad av samma modell som den svarta jag har förut och en grå/svart-randig stickad lång kofta. Jag är jättenöjd med dem båda.

Sedan åkte vi alltså in till Läkerol Arena. Det var tokmycket folk i entrén så vi fick bana oss fram till rulltrappan (high tec med rulltrappa i en ishall X''D). När vi väl kom upp på övervåningen var det knappt något folk alls. Den som har varit i Läkerol Arena förut kan ju kanske förstå vad jag menar om jag säger att vi satt på sektion F. Det var alldeles snett emot scenen, men vi såg ändå väldigt bra. Vi satt även längst ner och längst ut på den sektionen, så det var ingen som satt ivägen för oss.

83047-218
Detta är då scenen sedd ur vår vinkel. Även om man såg allt och alla från sidan så såg man faktiskt bra. Den vita väggen man ser närmast var det så kallade "bakom scenen" där Christer Björkman stod och intervjuade artisterna efter framträdandena. Det var lite roligt att se honom, han stod inte sällan och dansade och sjöng med i låtarna. *fniss*


Innan tävlingen började hann vi med att traska omkring lite i gångarna utanför själva arenan och checka läget lite. Det sprang omkring folk och delade ut tuggummi varav jag försåg mig med tre paket. På ett annat stället stod folk och delade ut ett slags juice så det blev två flaskor sådant också. Expressen hade gjort knappar med alla artister (Jag lyckades få tag i alla utom Magnus Uggla. hmm). Lyckades även få tag i ett nyckelband från telia och en magnet som det stod "bo i Nyköping" på. Jag köpte mig även en t-shirt som det stod "Jag är ett schlagerfreak" på. Min lilla fulväska hade ökat avsevärt i volym när jag kom hem.

Jag måste ju såklart analysera själva tävlingen också. Förste man på banan var Magnus Uggla klädd som sextonhundratalskung. Ihop med det håret och de där hemska glasögonen, som han i och för sig tog av sig på en gång, var det ganska skämtsamt. Jag gillade inte hans låt heller, men det beror nog till största delen på att jag allmänt inte tycker om Magnus Uggla. I mitt tycke hade den inte behövt hamna topp fem.
 


Emilé Azar hade blivit så fruktansvärt omskriven i lokaltidningarna flera veckor före tävlingen att jag var säker på att han skulle floppa. Det tycker jag inte att han gjorde även om han absolut inte var bra. Så när som på den sista tonen lät första raden i hans refräng precis som World of Our Own med Westlife. I övrigt syntes det att han inte hade någon som helst scenvana, det såg mest stelt ut.


Sanna Nielsens låt var givetvis en sedvanlig Sanna Nielsen-låt. En halvtråkig ballad som tar sig så pass att hon kan dundra på med sin maffiga röst i refrängen. Hon har faktiskt en riktigt bra röst och låten var bra sånär som på den konstiga höjningen i slutet. Hennes hår såg falskt ut, det kan vi också sätta som ett minus. I övrigt kan jag inte riktigt bestämma mig för om jag skulle kasta henne till final eller till andra chansen. Om vi säger att det var rätt att hon kom till andra chansen vill jag nog påstå att hon är bäst där.


Jag har tidigare aldrig varit särskilt gillande av Caroline af Ugglas, och jag hade absolut ingen aning om hur hon var som artist. Sedan hon var med i på spåret har jag börjat gilla henne som person, hon är så charmig, låter alltid så glad och snäll och har en riktigt kool stil., liksom eget och utstickande. När jag sedan laddade hem ett par låtar från hennes senaste skiva blev jag helt frälst. Samma sak med framträdandet igår. Hon sjunger stundtals väldigt falskt, men hennes väsiga häftiga röst gör det ändå superbra. Jag hörde inte mycket av texten, men jag gillade stuket på låten skarpt. Jag hade jättegärna sett att hon hamnat i andra chansen istället för Magnus Uggla, men hade ändå inte direkt väntat mig det. Dock kan jag inte med största viljan i världen säga att jag gillade skorna hon hade igår, men de passade på henne till den klänningen och det var väl bra det då. Go for it.


Sen var det After Dark. AHAHAH :'''''DDD. Jag vet inte vad jag ska tycka om det hela. jag tycker för det första att herr Lindarw såg fruktansvärt löjlig ut i den utstyrseln. Snorgrönt plus massa glitter plus väldigt lockig frisyr älikamä fult. Showen var inte alls i samma klass som La Dolce Vita var för ett par år sedan, men man kan ju inte neka till att han bjuder på sig själv. Han hade som alla andra gärna fått ta platsen i andra chansen istllet för Magnus Uggla, men där i slutskedet förstod man att han inte skulle hamna i finalen.


Sarah Dawn Finers låt var jättefin. Inget snack om att hon platsar i finalen. Eventuellt att jag skulle ha bytt ut henne mot Sanna Nielsen, men det spelar absolut ingen roll. Jag tyckte om låten och jag gillar hennes mörka, djupa röst. Det var lite komiskt att man kom på sig själv med att titta mer på människan med kameran än på henne. Han den stora blonda lurken "Henke" berättade på "uppvärmningen" att en människa med sådan axelkamera skulle ha nästan hela hennes låt själv och det var det längsta klippet i melodifestivalhistorien eller dylikt.


Den lilla gula italienskan Verona var sämst om man räknar bort Uggla. Hon var ju inte italienska, men sjöng av obegriplig anledning på italienska. Det var ju inte så smart. För att man ska kunna tatill sig en låt är det ju en fördel om man förstår något av texten. Det var ganska givet att hon skulle bli sist.
(Hade inget bra kort på henne *fniss*)

Andreas Johnson <33. Jääh. Han var tvärbäst. Jag måste inse att jag gillade den låten skarpt, ett extra bekräftande på det var att det var det första jag tänkte på när jag vaknade imorse. Jag började nynna på den direkt. Det var lite frustrerande till en början när han stod ute i publiken och sjöng och jag till en början inte hittade honom. Sedan tog han sig upp på scenen och jag lyckades fånga honom på bild. Det är bara så, Andreas Johnson är alltid bra.


Från andra chansen nästa vecka skickar vi vidare Sanna Nielsen och Jessica Andersson. För min del är det ingen tvekan om den saken. Tjohej.

Meddela din åsikt

Välkommen att meddela din åsikt:

Jag heter:
Självklart återkommer jag

Maila mig på:

Jag lockar bloggläsare hit:

Det jag vill dela med mig av:

Trackback