Melodifestivalen - deltävling ett

MELODIFESTIVALEN <3333333. Första deltävlingen är avklarad och personligen tycker jag att det höll läskigt låg standard. Det var så mycket rutinerade artister med, men ingen hade någon vettigt att komma med tycker jag. Här kommer min egen analys av tillställningen.

Elin Lanto
såg ut som en Paris Hilton wannabe. I vanliga fall är on rätt så söt, men i den utstyrseln och med det totalt fejkade håret såg det bara patetiskt ur. Det såg ut som om hon hade hängt en gardintofs i huvudet. Låten var dock en av de bättre i sällskapet. Även om jag sällan hörde vad hon sjöng så var det härligt tempo i den.

Andra låten, Andersson och Gibson, var helt klart bäst. Riktigt synd att den bara blev femma. Det var så gulligt sound, Simon&Garfunkel i countrytempo. Damen i duon, tror det var Gibson, hade mysig countryröst och det gillas av mig. Texten var dock ganska tjatig men jag minns inte hur den gick. 

Anna Book var något av ett skämt. Jag kan sätta en halv förmögenhet på att folk som röstade på henne bara gjorde det på hennes namn. De kan inte ha sett bidraget för det var ganska skrattretande När hon satte handen på sin dansare fick jag för mig att det var han som satte handen på henne X''D. Dessutom såg hennes klänning ut att ha blivit dragen genom en dokumentförstörare.
"Hon ser ut som en gigantisk svart..."
"...Bälta"
(Jag var i full färd att tycka till och mor min fyllde i)
 
Sedan började de längsta tre minuterna på länge. Addis Black Widow var det värsta jag har hört sedan förra melodifestivalen när de där elefanterna steppade omkring. De kan verkligen inte ha fått andra röster än från de egna familjerna. De sjöng så falskt och förtvivlat illa att man blev mörkrädd. Malin liknade det med en skräckfilm och jag kan ju bara hålla med. Förresten var den groteska skapelsen i brudklänning ett värre exemplar på en Paris Hilton wannabe än vad Elin Lanto var.

Andreas Lundstedt hade kvällen till ära stylats i gubbstil med grotestk fula byxor, och hängslen är det värsta jag vet. Monoton var låten, och jag minns inget av den i övrigt förutom att han yttrade en massa gutturala ljud. Ett plus är att han stundtals ser riktigt bra ut, men det var det enda som var bra.

Tommy Nilsson var nog näst bäst, men alla hans låtar är i precis samma stil och han sjunger lika känslolöst och ser lika uttryckslös ut jämt. Inget mer att säga om det.

Sofia-saken som kom sedan var väldigt Helena Paparizou-inspirerad och sjöng en fruktansvärt tjatig låt. Det gjorde sig dessutom inte särskilt bra med grönt bakgrundsljus till hennes illgröna klänning. Det blev som om hon smälte in i dekoren och det var ju inte så hett. 

Uno Svenningsson har i vanliga fall en röst som tilltalar mig, men hans "gåmmåschån" lät mest illa. Han hade så konstig betoning på allting. Lyssnade man tillräckligt noga på texten till deras låt så fanns det uppenbar risk för skrattanfall. Så löjlig. Irma Schultz hade helt klart mysig röst och såg inte alls lika fördjävlig ut som Uno gjorde i sina fula solglasögon och blommiga dekor. 

När samtliga bidrag hade sjungits kände jag bara ett enda stort "va?". Jag blev helt förvånad att det var färdigsjunget för jag hade ännu ingen som jag hejade på. Malin och jag satt och dissade alla men vi kom fram till att det var rätt fem som gick vidare till andra omgången. Sedan ville vi sparka ut Anna Book och skicka Andersson och Gibsom direkt till globen, resten spelade ingen roll. Nu blev det ju tvärt om och vi får äran att se Anna Book igen. Attans. I efterhand minns jag faktiskt ingenting av låtarna. Jag kan minnas vissa brottstycken av texterna här och där, menjag minns inga melodier. Det måste tyda på att det inte var några bra låtar, de ska ju fastna.

Den som har några andra åsikter är välkommen att lämna dem (= 
   

Meddela din åsikt
Jag heter: måns

Har ingen koll på vilka som ska vara med i de andra deltävlingarna men om det blir som de flesta rykten jag hört så vet jag vilka som kommer vinnaXD HammerFall eller Europe ska nämligen vara med om det jag hört stämmer men jag hoppas att det är fel, eller Europe får väl vara med så mkt de vill för jag gillar inte dem så mkt men om HammerFall är me så kommer deras rykte bli helt förstört. (hm... man skulle vart i finland o kollat på deras istället XD de måste ju ha fattat att de vinner om de har hårdrockslåtar och därför måste det nästan vara ganska många sådana med där.) fan vad långt detta bidde.

2007-02-04 @ 11:01:42
Jag heter: Sara

Det är ganska galet och fel kan jag ju meddela dådå =). Jag kan upplysa dig om att i Göteborg på lördag är det Regina Lund, Marie Lindberg, Jimmy Jansson, Cosmo4, Lustans Lakejer, Jessica Andersson, Svante Thuresson & Annelie Rydé och The Ark som är med. Veckan därpå i Örnsköldsvik består startfältet av Måns Zelmerlöw, MissMatch, Magnus Carlsson, Sheida, The Attic feat Therese, Sonja Aldén och Nanne Grönvall. Sista deltävlingen i Gävle innehåller Magnus Uggla, Emilé Azar, Sanna Nielsen, Caroline af Ugglas, After Dark, Sarah Dawn Friner, Verona och Andreas Johnson. Så nu vet du det (=


Välkommen att meddela din åsikt:

Jag heter:
Självklart återkommer jag

Maila mig på:

Jag lockar bloggläsare hit:

Det jag vill dela med mig av:

Trackback