Sagan om Fröken Oglamourös och Ljuslågan

image317

Den ensamma Fröken Oglamourös sitter instängd i sitt mörka rum med enbart ett värmeljus som sällskap. Den ljusa lilla lågan skänker henne värme och hopp. Hopp om en framtid som inte är hennes. Fröken Oglamourös tittar på lågan samtigt som de stora vita snöflingorna dansar förbi utanför hennes fönster.
- Vad gör De Andra?, frågar hon. 
Lågan hoppar till, som om den skrattade åt hennes dumma fråga.
- De festar såklart, säger lågan. De super sig redlöst fulla i sina stora pålitliga gäng och vinglar hemåt fram på småtimmarna. Eller så myser de i all sin ensamhet med sina pojkvänner.
- Varför har jag varken ett stort pålitligt festargäng eller en pojkvän att mysa med?, viskar fröken Oglamourös till den lilla ljuslågan. 
- Jo förstår du Fröken Oglamourös, svarar lågan, du är dömd att vara ensam. Du är dömd att sitta här med ditt lilla ljus medan De Glamourösa roar sig därute. Du vill inte ens vara en av dem, eller hur?
Fröken Oglamourös sluter ögonen, blinkar bort en tår.
- Men jo, viskar hon. Kanske, lite i alla fall. Jag vill att det ska hända något i mitt liv. 
Hon öppnar ögonen igen och vänder sig mot lågan med en bedjan i de gröna ögonen.
- Vad ska vi göra åt det då? Lågan låter bekymrad när han besvarar hennes fråga. Vad ska vi göra åt ditt kantiga liv, Fröken Oglamourös?
- Jag vet inte.
- Det finns inget på detta sätt. Du sitter hemma och väntar på att förändringen ska ske, Fröken Oglamourös. Den kommer inte till dig. Du måste ut, ut och hitta den själv. Du måste tro på dig själv. Tro att förändringen finns där för dig. Den finns där om du öppnar dina ögon och tillåter dig att se allt det vackra. Du måste våga, Fröken Oglamourös. Du måste vara stark och tålmodig och inte rädas ett misslyckande.
Fröken Oglamourös vänder återigen blicken mot sitt stora fönster. Snöfallet har lättat och på himlen lyser nu stjärnorna i all sin prakt.
- Hur gör man det.
- Svaret heter Alkohol, Fröken Oglamourös. En liten mängd alkohol och ditt liv blir en himmel. 
Fröken Oglamourös sluter ögonen igen och låter höra en ljudlig suck. När hon öppnar dem ett par sekunder senare är Lågan borta, men utanför fönstret blinkar stjärnorna inbjudande. En dag ska du bli Fröken Glamourös, kära Fröken Oglamourös.
   

Meddela din åsikt
Jag heter: Bells som fan

Åh, jag älskar sagor!

Jag heter: Sara

tihih.. tack. inspiration från dig serru :)

2007-12-26 @ 19:23:37
bloggintresserade klickar här: http://zaarah.blogg.se
Jag heter: helenan

meeen, som att alkohol har svaret på alla frågor. :/ men det var en mysig saga, eller nåt.

2007-12-27 @ 23:34:13
Jag heter: Sara

helenan: neej, det är det ju inte. jag hatar det, men den där oglamourösa fan måste ju ha något att hoppas på. :P

2007-12-28 @ 00:13:25
bloggintresserade klickar här: http://zaarah.blogg.se

Välkommen att meddela din åsikt:

Jag heter:
Självklart återkommer jag

Maila mig på:

Jag lockar bloggläsare hit:

Det jag vill dela med mig av:

Trackback