Snabb sammanfattning av dag 2

Det känns inte alls som om jag bara har gått två dagar i skolan. Dagen idag var som en ganska normal skoldag. Vi hade sovmorgon första timmen, men hädanefter kommer jag inte att börja förrän 10,40 på tisdagar vilket inte var altför otrevligt.

Första lektionen var engelska, jag är smått allergisk mot engelska. Läraren, Linda, kom inte och babblade på och gjorde en tafatt presentation av sig själv (på engelska förstås, varför inte..?). Sedan tyckte hon att vi skulle presentera varandra genom att ta reda på varandras namn, hobby och favoritprogram på TV. Det är ju verkligen det man allra helst vill veta om varandra, vad man ser på TV. Sedan fick vi ett varsitt korsord där man skulle jobba två och två. En var A och en var B och så skulle man förklara vad man hade för ord. Det var bara det att orden var skitsvåra. Jag tror jag kunde två på mitt papper, och var tvungen att slå upp resten. Men de jag inte kunde, de kunde ju inte Lina heller, så när jag hade förklarat och hon visste vad det skulle vara för ord så kunde hon det i alla fall inte på engelska. Det var precis lika när hon förklarade sina ord för mig.

Timme 2, Kemi. Vi skulle fylla i 45 olika kemiprylar, säger man redskap eller verktyg eller vad ska man kalla det? I alla fall provrör och bägare och sådant. Laborationsmaterial kanske var ett bra ord. Lina och jag började fylla i de vi kunde, och det var inte alltför många. Vi satt och gissade hej vilt innan vi insåg att allihop fanns uppradade på första sidan i boken *fniss*. Vi fick omkring tjugo av de där prylarna i läxa tills på måndag. Alltså, läxa första riktiga skoldagen.

Matte hade vi också - i en timme och fyrtio minuter. Vi har visst matte med Anders, min mentor. Han började med att testa oss med en diagnos. Både läxa och prov första dagen, det var illa det här. Det var dock inte särskilt svårt, men jag tror jag var den enda som hade alla rätt *makt*. Det kanske tog en sisådär en kvart att skriva och rätta den där diagnosen, sedan hade han genomgång, resten av lektionen. Genomgången gällde förlängning, förkortning och räkning med bråk. Det är ju inte det minsta invecklat, men trots det förklarade han som om det vore på E-kursen. Han liknade alltihopa med en pizza och ritade upp stora cirklar för att förklara att två åttondelar är detsamma som en fjärdedel och så vidare. "Om jag har delat min pizza i fyra delar, men sedan kommer på att vi är åtta som ska äta så kan jag förlänga med två". Allt handlade om pizzor. Det kändes som en lektion på mellanstadiet, men det kommer garanterat att ordna upp sig.  Sedan slutade vi och klockan hade blivit fem över två. Lina, Josse och jag mer eller mindre sprang för att hinna med kvart över tvåan, och vi hann ^^ Imorgon får vi se vad som händer. En massa matte blir det säkert ^^ 

Meddela din åsikt

Välkommen att meddela din åsikt:

Jag heter:
Självklart återkommer jag

Maila mig på:

Jag lockar bloggläsare hit:

Det jag vill dela med mig av:

Trackback